Een dag in het leven van een marketeer

Hoe ziet het leven van een marketeer er uit? Een groot deel van de dag ben je bezig met analyses en het ontwikkelen van marketing strategieen en modellen. Bijvoorbeeld zoals die van Treacy en Wiersema heeft alles te maken met marketing. Meer nog het model van Treacy en Wiersema moet het mogelijk maken je te onderscheiden van collega’s/concurrenten. Wij geven je wat meer achtergrond over het model en vertellen hoe je het succesvol kunt gebruiken.

Wat houdt het model van Treacy en Wiersema in?

Dit model bestaat kort door de bocht uit drie verschillende waardes waarin een bedrijf kan uitblinken en het verschil kan maken. Door je te focussen op één van deze waardes kan je het verschil maken met concurrenten en kun je je bedrijf positioneren. Voor jou als ondernemer is het belangrijk uit te blinken in één van deze drie waardes.

Welke waardestrategieën zijn er in het model van Treacy en Wiersema?

Het marketingmodel van Treacy en Wiersema omvat de volgende drie verschillende waardestrategieën:

  • Product leadership
    In deze strategie staat het product centraal. Je probeert uit te blinken door een beter product te leveren dan de concurrentie. Kwaliteit en innovatie staan hier centraal. Vooral jonge bedrijven proberen zich op dit vlak te onderscheiden. Nieuwe trends en ontwikkelingen dienen goed opgevolgd te worden. Er kunnen dan ook heel wat kosten kruipen in onderzoek en ontwikkeling.
  • Operational excellence
    Een andere optie in het model van Treacy en Wiersema is het optimaliseren van de processen en het reduceren van de kosten. Het gaat dus eigenlijk om het zo efficiënt mogelijk produceren en/of vermarkten. Hiermee kun je als prijsbreker de markt op en je producten vaak goedkoper aanbieden dan de concurrentie. Deze strategie kan marktaandeel en meer marge opleveren, maar er zijn ook gevaren. Als prijs je enige onderscheidende factor is, kan een goedkopere speler je snel buitenspel zetten.
  • Customer Intimacy
    In deze strategie van Treacy en Wiersema stel je de klant centraal. Klant is koning en je doet er dan ook alles aan om een langetermijnrelatie uit te bouwen met de klant. De wensen en behoeften van de klant staan centraal en de klantenservice is uiterst belangrijk.

Waarom het model van Treacy en Wiersema gebruiken?

Dit model is een handig hulpmiddel om een strategie te formuleren. Het geeft aan dat je prioriteiten moet stellen en dat je moet kiezen waarin je wil excelleren. Alle processen moeten vervolgens bijdragen aan dit doel. In de praktijk gaat het er wat complexer aan toe en focussen er heel wat bedrijven op operational excellence. Bovendien zijn er ook bedrijven die bewijzen op meerdere van deze parameters te kunnen scoren en uit te blinken.

Meer weten over dit marketing model?

Meer weten over het model van Treacy en Wiersema? Neem een kijkje op Marketing & Management en duik dieper deze materie in. Je vindt er nog veel meer nuttige info over marketing en management.

Over de schrijver
Hoi! Ik ben Shanna, nieuwe blogger op tipsvoorwerkendeouders.nl. Ik ben 28 jaar en ik heb 2 meiden van 4 en 7. Ik ben 6 maanden geleden weer begonnen te werken toen de jongste naar school mocht. Ik vind het heerlijk, maar ook een heel gepuzzel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *