di12122017

dinsdag 12 december 2017

Je bent hier:Home|Schoolgaand|school|Oefenen voor de entreetoets

Oefenen voor de entreetoets

Beoordeel dit item
(3 stemmen)
meisje maakt entreetoetsAls je kind in groep 7 zit dan gaat het binnenkort waarschijnlijk de entreetoets maken. Op sommige scholen oefenen kinderen daar nu al mee. Wat is de entreetoets?

De resultaten van deze toets laten zien hoe je kind ervoor staat op het gebied van Taal, Rekenen en Studievaardigheden en als de school daarvoor kiest Wereldoriëntatie. Er is direct zichtbaar waar je kind goed in is en waar nog extra oefening nodig is. Met ingang van schooljaar 2014/2015 is de entreetoets nog belangrijker geworden, nu de eindtoets niet meer mag meetellen voor het schooladvies. De leerkracht zal nu meer kijken naar de resultaten van de entreetoets bij het bepalen van het voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs te geven. De resultaten van de entreetoets vormen dan ook één belangrijk onderwerp voor het oudergesprek op school.

Hoe werkt de entreetoets?

De meeste scholen nemen in ieder geval Taal en Rekenen af en de meeste ook Studievaardigheden. Voor Wereldoriëntatie kan een school vrij kiezen. Leerlingen maken verdeeld over een aantal dagen vragen over een groot aantal onderwerpen. De prestaties van je kind worden vergeleken met een landelijke normgroep. Bij de uitslag krijg je een indicatie van de best passende brugklastype(n).

Is het verstandig om te oefenen voor de entreetoets?

De meeste scholen laten de kinderen wel een paar keer oefenen met deze manier van toetsen. Dit is meer bedoeld om de leerlingen kennis te laten maken met het soort vragen, dan dat er nog inhoudelijke kennis wordt opgedaan. Over het algemeen wordt er afgeraden om veel te gaan oefenen met je kind. Je maakt het geheel dan te beladen waardoor de kans op faalangst toe neemt. Er zijn echter wel uitzonderingen te bedenken. Als je weet dat je kind bijvoorbeeld de neiging heeft erg slordig te werken. Dan kun je thuis nog eens kijken hoe je kind zo’n toets kan aanpakken. Datzelfde geldt voor kinderen die zich opgejaagd voelen of juist denken dat ze het niet kunnen. Maar ook kinderen met dyslexie kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken voor wat betreft de taakaanpak. Of kinderen die slechts op één onderdeel heel erg uitvallen. Kortom er zijn wel wat uitzonderingen te bedenken. Je kunt hiervoor het beste advies vragen bij de leerkracht van je kind.

Tegenwoordig is niet meer de CITO eindtoets leidend bij het eindadvies voor de middelbare school, maar het advies van de leerkracht. In de praktijk kijkt die naast werkhouding ook vaak naar de resultaten van de CITO’s (vaak vanaf groep 6 t/m groep 8) en de entreetoets van groep 7. Best belangrijk dus!

Lees ook:

- Het schooladvies voor de middelbare school