di12122017

dinsdag 12 december 2017

Je bent hier:Home|Schoolgaand|school|Hebben pushende ouders niet een beetje gelijk?

Hebben pushende ouders niet een beetje gelijk?

Beoordeel dit item
(4 stemmen)
kinderen middelbare schoolIk las gisteren het bericht dat de vertrekkend voorzitter van de MBO Raad het vmbo-t en de havo liever samen ziet gaan. Reden hiervoor is dat ouders hun kind pushen om de havo te gaan doen vanwege het slechte imago van het vmbo-t. Deze kinderen gaan na de havo naar het HBO en komen daar in de problemen. Ze redden het daar niet en stromen af naar het MBO (of erger, halen helemaal geen diploma).


Zonder enige kennis van zaken vind ik dit toch een opmerkelijke keuze: vanwege het slechte imago van het vmbo-t deze dan maar samenvoegen met het havo?
Ik zou zeggen: Doe liever iets aan het slechte imago van het vmbo-t. Het vroegere Mavo had een beter imago maar onder andere door de andere naamgeving en samenvoeging met het LBO is het imago verslechterd (terwijl de inhoud niet zoveel is veranderd). Nogmaals, ik ken niet alle ins-en-outs maar op een één of andere manier heeft de samenvoeging van Mavo met de rest van het LBO tot één groot vmbo dus niet helemaal het gewenste effect gehad. Al had het LBO ook niet altijd een evengoede naam. Samenvoeging met het niveau daarboven lijkt dus niet de juiste oplossing te zijn.

Wat opvalt is de onderwaardering van opleidingen aan de ‘onderkant’. Het woord zegt het al, aan de onderkant wil je niet zitten. Maar ik ben van mening dat er op het MBO (het logische vervolg op vmbo) fantastische opleidingen worden gegeven. Toch gaan er steeds minder kinderen naar het vmbo, waren dit er voorheen rond de 60%, dit jaar volgt 53% van de leerlingen een vmbo opleiding, 24% een havo- en 22% een vwo-opleiding. Waarbij blijkbaar met name het niveau van de havo-leerling lager is geworden.

Natuurlijk wil je als ouder je kind een zo ‘hoog’ mogelijke opleiding meegeven, lager kan immers altijd nog. Echter, vrijwel alle ouders willen ook dat hun kind gelukkig is en lekker op zijn plek, op het niveau dat bij hem/haar past of dat nu vmbo-k, vmbo-t, havo of vwo is. Waarom dan toch dat pushen?

Misschien hebben die pushende ouders ook wel een beetje gelijk. Uit eerder onderzoek bleek al dat het stapelen van diploma’s, zoals vmbo-havo-vwo, steeds minder voorkomt omdat deze route op veel middelbare scholen nauwelijks wordt toegestaan. Dit zou een reden kunnen zijn om als ouder te zeggen dat je je kind liever direct op het havo wilt, de weg naar het vwo is anders immers afgesloten. Wat als jouw kind gewoon een laatbloeier is? Dan is je kind die kans ontnomen (mocht het die route wel nog willen volgen)…

We zien dat ook dat ouders hun kind liever een jaartje extra basisschool laten doen, om zo het jaar erna een hoger schooladvies te krijgen. Immers een kind dat groep 7 of 8 een jaar extra doet, heeft grotere kans er wel een havo-advies uit te kunnen slepen. Het heeft dan voldoende kunnen ‘rijpen’. Als het kind vervolgens goed het havo doorloopt, dan is destijds de juiste beslissing genomen. Immers, niet alle kinderen doorlopen in exact dezelfde tijd dezelfde leercurve, deze ruimte zou er dus moeten zijn.

Blijkt echter de havo nog steeds lastig te zijn, dan was dit destijds geen juiste keuze. Het kind had dan beter zonder doublure de basisschool kunnen doorlopen en vervolgens naar het vmbo(-t) kunnen gaan. Wil het daarna alsnog naar de havo, dan staat deze route ook nog open. Weet het kind na de havo dat het graag wil studeren aan de universiteit, dan wordt het al lastiger. Op veel scholen is het immers niet of nauwelijks mogelijk van vmbo-t via de havo door te stromen naar vwo. Een route via hbo naar de universiteit is in verband met de studiefinanciering ook niet voor iedereen weggelegd.

Kortom, die pushende ouders zijn nog wel te begrijpen. Je wilt immers het liefst alle kansen open houden voor je kind. Misschien moet de overheid niet alle stroommogelijkheden beperken, dat zou al een stap in de goede richting zijn. Het voorkomt in ieder geval dat je kind per se na de basisschool al op de ‘juiste’ plek moet instromen, omdat de kansen voor ‘later’ anders verkeken zijn. Vanuit onderwijsefficiëncy is het misschien te begrijpen, maar vanuit kansen voor het kind niet. Ouders zijn er niet om het belang van de overheid voor meer onderwijsefficiëncy na te streven, zij zijn er om voor de belangen van hun kind te staan!

Lees ook:

Het schooladvies voor de middelbare school

- Oefenen voor de entreetoets

- Eindtoets: best nog wel belangrijk!